بررسی طرح SBA در آمازون و نکاتی که فروشندگان آن باید بدانند

amzyar

2021/12/29
amazon

بررسی طرح SBA در آمازون و نکاتی که فروشندگان آن باید بدانند

  • 266 بازدید
Rate this post

بررسی طرح SBA در آمازون و نکاتی که فروشندگان آن باید بدانند

طرح SBA در آمازون یکی از مهم‌ترین کارهایی است که برای قیمت گذاری مناسب می‌توانید انجام دهید. زیرا در آمازون شما باید طوری قیمت بگذارید که محصولتان نه خیلی گران باشد که مشتری سمت آن نیاید و نه آنقدر ارزان باشد که برای شما سودی نداشته باشد.

توجه داشته باشید که سود کردن در آمازون برای شما مهم است ولی چیزی که مهم تر از آن است، این است که کسی که از ما خرید کرده را، باید تبدیل به مشتری وفادار کنیم.

یعنی بعد از اینکه محصول ما را با قیمتی مناسب توسط مشتری خریده شد و به دستش رسید دوباره به صفحه ما در آمازون برگردد تا یک محصول دیگر را از ما بخرد و محصولات ما را به بقیه معرفی بکند.

پس شما باید وقتی قیمت گذاری می‌کنید، تعادلی را هم ایجاد کنید که هم شما سود لازم را ببرید و هم مشتری با پرداخت هزینه مناسب به صفحه فروشگاه شما در آمازون وفادار شود.

اینجاست که طرح  SBA در آمازون به کمک شما می‌آید.

محتوای پیشنهادی : درآمد در آمازون چقدر است؟

طرح SBA در آمازون چیست و چه امکاناتی را به فروشندگان می‌دهد؟

طرح SBA در آمازون چیست و چه امکاناتی را به فروشندگان می‌دهد

SBA که مخفف عبارت (Sold by Amazon) می‌باشد، قابلیت جدیدی است که در سال 2019 توسط آمازون راه اندازی شد و بطور ساده اگر بخواهیم بگوییم: در آن شما تمامی کنترل قیمت گذاری را به دست آمازون می‌سپارید. محصولاتی که درSBA  ثبت می‌شوند، به صورت کاملاً خودکار توسط آمازون  قیمت گذاری می‌شوند و شما هیچ دخالتی یا تغییری نمی‌توانید در آن ایجاد کنید.

در اصل مکانیسم طرح SBA در آمازون اینطور است که، آمازون پس از قیمت گذاری و انتخاب محصول توسط مشتری، محصولتان را از اول شما می‌خرد و آن را خودش به مشتری می‌فروشد و واسطه‌ای می‌شود برای فروش محصولتان.

اگر شما تازه کارهستید و به چرخه قیمت گذاری مسلط نیستید. طرح  SBA در آمازون آمده تا به شما حسابی کمک کند و شما را به آرامش ذهنی در خصوص قیمت گذاری محصولاتتان برساند. البته بدانید که شما همچنان می‌توانید کالاهای خود را مدیریت کنید.

بعد از ثبت نام در طرح SBA آمازون چه اتفاقی می‌افتد؟

برای شروع کار در طرح SBA آمازون، اول باید کالاهایی که می‌خواهید آمازون برای شما قیمت گذاری کند و بفروشد را مشخص کنید. آمازون قیمت این کالا ها را مدام حساب و کتاب، و عوض می‌کند تا با رقبای دیگر رقابت کنند.

وقتی کالایی را انتخاب و به آمازون ‌سپردید، دیگر آمازون فروشنده کالای شما می‌شود و همه هزینه های فروش را چه بسته بندی، چه ارسال به مشتری را پرداخت می‌کند.

و نکته ای که باید بدانید این است که چون تمرکز آمازون بر ارائه بهترین تجربه ممکن برای مشتری است، ثبت نام شما در طرح SBA در آمازون اکثراً به کاهش قیمت قابل توجهی برای محصولتان منجر خواهد شد.

همچنین آمازون یک برنامه دارد که شما می‌توانید یک مقدار حداقلی برای سود خود در نظر بگیرید که به آن ( Minimum Gross Proceed یاMGP) می‌گویند. وقتی شما به آمازون این را اعلام کنید تمام تلاش خود را می‌کند تا این حداقل قیمت بیان شده توسط شما را رعایت کند؛ حتی اگر نتواند این کار را بکند و به قیمت پایین‌تری بفروشد، سود تعیین شده را به شما پرداخت میکند.

فرآیند MGP به چه شکل است؟

در ابتدا MGP توسط آمازون به شما پیشنهاد می‌شود و  شما می‌توانیدMGP  که برای شما بهتر است را انتخاب و حداقل مبلغی که می‌خواهید به شما بدهد را مشخص کنید.

 این مبلغِ تضمینی به شما تعلق می‌گیرد، حتی اگر آمازون گران تر از آن مبلغی که شما اعلام کردید هم بفروشد باز همان مبلغ بیشتر را به شما می‌دهد، یعنی چی ؟

یعنی اگر شما مبلغ محصول خود را 30 دلار مشخص کرده باشید و آمازون 20 دلار بفروشد؛ همان 30 دلار را به شما می‌دهد. اگر 60 دلار بفروشد به شما 60 دلار را می‌دهد. بعله! می‌دانم که این کار آمازون خیلی عالی و هیجان انگیز است!!

این ویژگی SBA که سود شما در آمازون را تضمین می‌کند. باعث می‌شود کسب و کار شما دچار هیچگونه ضرری نشود.

البته این زمینه برای آمازون فراهم می‌شود تا بتواند کالاهایی با قیمت های ارزان را بفروشد و به واسطه آن مشتری های بیشتری نیز جذب کند.

طرح SBA در آمازون خوب است یا نه؟

مزایا و معایب طرح SBA چیست؟

درست است که SBA می‌تواند مزایای خیلی خوبی برای فروشندگان داشته باشد اما کاملاً هم بی عیب نیست.

در ادامه به این مزایا و معایب اشاره کرده ایم:

از مزایای SBA میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ● اول از همه همانطور که در بالاتر توضیح دادیم، بعد از اینکه شما کالا خود را در آمازون ثبت کنید؛ فروشنده محصول شما آمازون می‌شود و مسئولیت قیمت گذاری و فروش به دوش آمازون می‌افتد.
  • قطعا همیشه اعتماد خریداران به خود آمازون بیشتر است از شخص سومی، که شما باشید. در نتیجه احتمال به فروش رفتن محصولات شما خیلی بیشتر خواهد بود.
  • ● شما با تعیینMGP سود تضمینی خود را به دست می‌آورید.
  • ● قیمت گذاری محصول شما همیشه رقابتی است؛ چون آمازون با توجه به قیمت دیگر رقبا قیمت شما را بالا و پایین می‌کند.
  • ● آمازون تمام خرج های جانبی محصول شما را پرداخت می‌کند.
  • ● فکر نکنید با SBA شما دیگر کنترلی روی محصول خود ندارید، فقط دیگر شما قیمت گذار نیستید. ولی همچنان می‌توانید تبلیغات انجام دهید، صفحه خود را بهینه سازی کنید تا بتوانید فروش بیشتری داشته باشید.
  • شما می‌توانید بعد از اینکه کالای خود را در SBA  ثبت کردید و نتیجه دلخواه را کسب نکردید  یا به هر دلیل دیگری، از این برنامه خارج شوید .

چندتا نکته که ممکن است عیب های این برنامه محسوب شوند.

  • ● MGP هایی که توسط آمازون پیشنهاد می شوند همیشه ثابت نیستند و ممکن است در طول زمان کم شوند و در نتیجه سود شما را کمتر کند.
  • ● آمازون ضمانت حتمی برای فروش را به شما نمی‌دهد و ممکن است کالای شما اصلاً به فروش نرود.
  • ● اگر کالای خود را از SBA خارج کنید، ممکن است احتمال به فروش رسیدن آن کالا به شدت کمتر شود. زیرا مشتریان به قیمت کم کالای شما عادت کرده اند و دیگر حاضر نیستند همان کالا را با قیمتی گران‌تر خریداری کنند.
  • ● اگر شما محصول خود را در بازار های دیگری به فروش می‌رسانید و در SBA  هم ثبت کرده باشید احتمال اینکه مشتریان محصول شما را از آمازون به قیمت خیلی کمتری بخرند و محصول شما در بازار های دیگر به فروش نرود زیاد است و قطعا به کسب و کار شما ضربه خواهد زد.

طرح SBA در آمازون برای چه کسانی مناسب نیست؟

به طور کلی آمازون این طرح قیمت گذاری کالاها را به طور خودکار انجام می‌دهد طبق عکس زیر که منبع آن وبسایت آمازون (amazon.com) است، این برنامه برای فروشندگانی مناسب می‌باشد که:

● هنوز با تمامی جنبه های اقتصادی و قیمت گذاری در آمازون آشنا نیستند.

● اصلا نمی‌خواهند تمرکز خود را برای رقابت با فروشندگان دیگر بگذارند.

● نمی‌خواهند زمان زیادی صرف کسب سود از آمازون کنند.

● فقط تمایل دارند که محصولاتشان را در آمازون بفروشند نه در سایر بازارها.

ما برای شما دوره ایی را تحت عنوان آموزش رایگان فروش در آمازون تهیه دیدیم که میتوانید با یادگیری آن به یک فروشنده حرفه ای تبدیل شوید

طرح SBA در آمازون برای چه کسانی مناسب نیست؟

فرآیند SBA همیشه به مذاق فروشندگان خوش نمی‌آید و برای همه مناسب نیست از جمله فروشندگانی که:

● می‌خواهند قیمت محصولات‌شان دست نخورده باقی بماند و ثابت باشد.

● قصد دارند در سایر بازارها هم فروش داشته باشند.

● تمایلی به رقابت در حوزه قیمت گذاری ندارند.

تفاوت طرح SBA با FBA در چیست؟

خیلی از فروشندگان طرح SBA در آمازون را با FBA یکی می‌دانند. درحالی که اصلا چنین نیست و نباید این دو را یکی دانست. در اینجا مهم ترین تفاوت این دو طرح را به شما می‌گوییم:

● در طرح SBA شما تمامی فروش و نظارت بر قیمت گذاری را به آمازون می‌سپارید و تنها تأمین کننده اولیه محصول هستید.

● در طرح FBA شما بر فروش و قیمت گذاری محصولتان نظارت دارید. تنها کاری که آمازون انجام می‌دهد ارسال رایگان، هزینه رایگان حمل و نقل محصولات و از این دست کارها است.

کلام آخر

در نهایت این شما تصمیم گیرنده هستید که دوست دارید محصولات خود را به صورت SBA به فروش برسانید با نه

ما در این مقاله سعی داشتیم مزایا و معایب SBA  را بررسی کنیم و دید بازتری را به شما بدهیم amzyar در کنار شماست تا بتوانید فروش بهتری داشته باشید

محتوای پیشنهادی : بهترین سایت ها برای خرید از آمازون
برچسب‌ها
مطالب مشابه

دیدگاه‌ها

امتیاز به این مقاله
Rate this post

نام *
ایمیل *
دیدگاه *
دیگران را با نوشتن نظرات خود، برای انتخاب این محصول راهنمایی کنید
  • لطفا پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید
  • فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید. بهتر است از فضای خالی بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید
  • نظرات خود را براساس تجربه و استفاده‌ی عملی و با دقت به نکات فنی ارسال کنید؛ بدون تعصب به محصول خاص، مزایا و معایب را بازگو کنید و بهتر است از ارسال نظرات چندکلمه‌‌ای خودداری کنید
  • بهتر است در نظرات خود از تمرکز روی عناصر متغیر مثل قیمت، پرهیز کنید